Gitaarspelen 3

Gitaarspelen 3
jonmeyerjon.com

 

Alle akkoorden vind je in de akkoordenzoeker. Later hierover meer.
Klik: akkoordenzoeker on-line.

 

Aanwijzingen over de notatie.

Klik een akkoord A B C D E F G

 

Het A-akkoord

 

Positie 1 = vanaf de kop van de hals gerekend (losse snaren op 1, ingedrukte op 2)

0 = los, 2 = in tweed fret indrukken

 

Het diagram lees je van boven naar beneden; boven 1 ste fret, daaronder de 2 de enz. Links de dikke 6e E, rechts de 1e dunne E.

 

 

Om te oefenen

Het gaat hierbij of je de wisselingen (changes) van de akkoorden aanvoelt.

Speel met eenvoudige bewegingen van je aanslaghand.

Met een accent op downstrokes (van boven naar beneden). Je mag alle snaren aanraken. Je bepaalt zelf of je de bovenste 3 of onderste 3 snaren nadrukkelijker raakt. Het is jouw gehoor en gevoel erbij.

Houd de bewegingen kort en krachtig.

 

 

Welk akkoord speelt de dame op de foto (merk op dat ze met capodastro = capo speelt, dat is een klem waarmee je op verschillende posities op de open akkoorden kunt spelen, open akkoorden komen later aan bod).

 

Je kunt met je duim de snaren aanslaan. Je kunt ook met een plectrum de snaren raken. Een plectrum is een plastic voorwerp, waarmee je de nagel van je wijsvinger vervangt. Het geeft een krachtige toon.

Zie hoe JohnMcLaughlin (later ook nog andere gitaargrootheden) op de rechterfoto zijn plectrum vasthoudt.

De plectrum

 

Klik hier voor plectrumtechnieken.

Ik gebruik een plectrum van merk Dunlop, dikte 1 mm.

 

Songs in E

 

1) streets_are_wild_gbb.mp3 (jmj)
Begint met een soort turn-arround: B A E B7

Chorus1

E A (quick change)

E A E

B7 break (pauze/rust) B7

Chorus2

Idem

Bridge (brug tussen chorussen)

B7 A7 break (pauze/rust) B7

Chorus3

Opm: na de break worden de volgende A gespeeld
Waarbij de G-snaar wel of niet ingedrukt wordt.



 

2) insurance_man_blues.mp3 (GBB, jmj)
E B7 A

E B7

TA: B7

3) Oh_so_in_love.mp3 (GBB, jmj)
E E7-9
afwisselend met platte pink de E- en B-snaar in 3 positie indrukken, waardoor je een E7-9 akkoord krijgt (de 9 de noot is verlaagd naar G)

Vergelijk de E7
B7 A

E

4) You_can_help_yourself.mp3 (Jimmy Reed)

E
A E

B A E

TA: B7

Bij dit nummer wordt een lopende bas meegespeeld.

Alleen de bovenste (vanaf de hals) snaren worden bespeeld.

Waarbij de platte wijsvinger in de 2 de positie beide noten indrukt (fret). Het is een vierkwarts maat; 4 tellen in een maat. Op elke tel een basnoot. De losse E-snaar, de grondtoon E, wordt meegespeeld.

In A.

In B. Waarbij de A mag worden meegespeeld.

 

Een bekend basloopje is: boer-daar-ligt-een-kip-int-wa-ter

 

5) Geetees_song.mp3 (jmj)

Ook dit nummer gebruikt de E-A-B akkoorden.

Doordat de melodie op de B7 start en het accent rond de B blijft houden, wordt de melodielijn spannender. De melodielijn wordt laid back gezongen (achter het akkoord aan, niet op de eerste tel; een techniek die veel wordt toegepast in de blues).

Het schema:

Intro verse 1- Verse 2 Bridge Verse 3 solo Bridge Verse 3 en 1

Verse: (B7) E A B7 (3X)

TA: E A E B7

Bridge: A B7 E E7

A B7 E B7

Het intro wordt met de duim en de wijs- en middelvinger gespeeld

B B6 B B6 B A A6 A A6 B6 B6 (op elke tel een akkoord)

TA: E A E B7

6) Dont_mind_people_grinning.mp3 (Son House)

Schema: Chorus - Verse1 - Chorus - Verse2 Chorus (2x) Break dubbel tempo Chorus

Chorus: E - - - E B7

E A E B7 - E

Verse: E - - - E

E - A - E B7 E

In dit nummer zou je een E akkoord kunnen aanhouden en daar de melodie overheen zingen, waarmee je de song op een heel eenvoudige manier kunt begeleiden. John lee Hooker gebruikte deze techniek.

De akkoordenprogressie van de chorus wordt veel gebruikt. Oh when the Saint come marching wordt ook met deze progressie begeleid.

7) Cant_getta_sleeping_gbb.mp3 (jmj)

Ook een nummer in E. Het tempo is up slow.
Zoek zelf de akoordenprogressie uit en het basloopje.