Keuze zangmicrofoon

Mijn Shure heeft het begeven. Het membraan is toch een zwak punt van die dingen. Ik gebruik nu mijn Sennheiser E865, maar misschien moet ik toch aan de EV.

Wat jammer dat je Bèta 87-C het heeft begeven…… Wat jammer want die microfoon deed echt iets voor jouw stem. Heeft ie een klap gehad of heb je er zoals met je Shure 58, spijkers mee in de bühne geslagen ??   Jij moet dus NOOIT een ribbon- c.q. bandmicrofoon aanschaffen ! Hoeft maar 1 keertje op de vloer te vallen en is kaduuk en niet te repareren !

Nu je een nieuwe microfoon nodig hebt, zou ik als ik jou was mijn gedachten ook eens laten gaan over de Röde S1 ………..Australisch merk. Een condensator die mogelijk jouw stem net even die extra boost kan geven…… De volgende zanggroep heeft een uitvoerige test gedaan en ik maak er uit op dat m.n. jouw stemtype bij de S1 goed tot z’n recht komt…. Deze microfoon heeft bovendien een hele goed feedbackafwijzing (is nl super-cardioïde) zodat je stem nooit door andere luide instrumenten uit de band overruled wordt bij live-optredens. Röde heeft van oudsher een hele goede prijs-kwaliteit verhouding, m.a.w. is beslist niet duur voor wat je er voor krijgt. Helaas passen de Rödes niet bij mijn stemsoort; ik had ooit de K1 (studio grootmembraan), maar die heb ik weer de deur uit gedaan…

Dit is aflevering 2 van de microfoontest; uitslag tegen het eind…  https://www.youtube.com/watch?v=vcvZCQix25g   Bij een gemiddelde van alle stemsoorten kwam de S1 dus zelfs als beste uit de bus qua prestaties. Mijn stem moet het (net als de bariton in het filmpje) vooral van Neumann en Electro Voice hebben…afhankelijk van muziekgenre doet een hele goeie Sennheiser het bij mij ook nog wel….

Ik zou in ieder geval geen dynamische microfoon meer nemen als ik jou was……moet je veel te hard schreeuwen doordat ie minder dynamiek heeft dan de gemiddelde condensator…..

2 reacties

  1. jon zegt:

    Dat is even een gedegen onderzoek van die zweden. Heel betrouwbaar.
    Dank je voor de tip.
    De S1 vonden ze niet betrouwbaar; een na de andere ging stuk.
    Ik gebruik nu mijn Sennheiser E865 en kan hem goed handelen. Deze microfoon heeft een hoge output.
    EV RE410 is nog betaalbaar met € 190. De Neumann kms105 is veel te duur met € 494. Een condensatormic blijft altijd kwetsbaar in het membraan. En de kans op ongelukjes in een bluesband is veel te hoog voor die prijs.

    Ik neem aan dat “ze” de detaillisten waren die de S1 niet betrouwbaar vonden ??? Ik vrees dat ze er in werkelijkheid niet genoeg op verdienen vergeleken met de andere goede merken…… En wat “de een na de ander stuk gaan” betreft : op alle microfoons zit garantie.
    De Sennheiser E865 is een redelijk goede condensator microfoon. Met alle microfoons, los van hun technische kwaliteit blijf je altijd met de vraag zitten “past deze microfoon ook echt goed bij mijn stem?” “Compenseert ie – zonder dat het opvalt – de beperkingen van mijn stem?” “Ondersteunt ie het unieke aan mijn stemgeluid?” etc. Komt de E865 dan als beste uit de bus voor jou ? Wanneer ik in de toekomst wellicht zelf op ga treden, zou ik zo graag de wireless Sennheiser E965 nog tot m’n beschikking hebben, maar ja, waar halen we € 1300,- vandaan ?? Probleem met die wireless gevallen is dat alles beneden de plm € 800,- bagger is, dus eigenlijk is de keus: òf geen draadloos, òf een hele dure. Bah, wat baal ik daarvan.
    Electro Voice condensatormicrofoons staan bekend om de prachtige klankkleur. Wat je in jouw geval belangrijk is bij de EV’s (zeker bij de dynamische !) om te checken -gelet op de manier waarop en situaties waarin je ze toe wilt passen (bühne/luide omgeving e.d.) > Hoe plopgevoelig reageert ie op jouw microfoonbehandeling ? Voor jou zal dat als een dilemma dan nl vermoedelijk uit gaan pakken : op de bühne en vanwege het proximity-effect van de EV’s zul jij de neiging hebben om vlak op het rooster te zingen. Voordeel: hoe dichter bij , hoe mooier ronder warmer geluid. Nadeel: de EV’s (zeker de dynamische) gaan ploppen als een gek !! Beware…..

    Een enkele keer wordt er op internet wel eens een occasion Neumann KMS 105 aangeboden voor pakweg 200 à 250 E. Die moet je dan wel eerst ter plekke uitproberen natuurlijk. Mocht ie goed werken, en de eigenaar blijkt bijv een geluidsfreak (net als ondergetekende ? ha ha ha a) die wil overschakelen op een nòg duurdere en betere DPA, (nee niet DAP) dan zou ik het zeker doen….. http://www.bax-shop.nl/condensator-microfoon/dpa?o=popular

    In z’n algemeenheid geldt natuurlijk wèl: een microfoon is een bijzonder kwetsbaar instrument. Altijd in hard-shell- of alu-schuimkoffers vervoeren; nooit op harde ondergronden neerleggen; bij de installatie/het opruimen van instrumentarium altijd als laatste uitpakken en als eerste weer inpakken, enz enz

Reacties kunnen niet achtergelaten worden op dit moment.