Op zoek naar een goede podiummicrofoon

In dit bericht een uitgebreide correspondentie met vriend Jan.

Op weg naar een Electro Voice ND967?
Op weg naar een Electro Voice ND967?

Een goede podiummicrofoon (1)

Wil je het volledige bereik van jouw stem goed tot z’n recht te laten komen, heb jij eigenlijk een condensator nodig (alhoewel voor live, zeker bij luidruchtige bands meestal een dynamische microfoon gebruikt wordt), dus wat dat betreft zit jij in jouw specifieke situatie met de Shure Bêta 87C helemaal niet gek. Wil je wat dat betreft het neusje van de zalm, heb je een Neumann KMS 105 nodig. Punt alleen is dat je met zang bij een rock- of bluesband altijd het gevaar loopt van rondzingen of `bloeden` /  `leakage`. De microfoon moet dus in jouw geval een flinke `rejection` / afwijzing van bijgeluiden hebben, niet zozeer of alleen wat betreft de off-axis richtingen, maar ALLE geluiden die zich verder dan 50 cm van je hoofd bevinden. Tegelijkertijd wil je als zanger natuurlijk ook niet steeds veroordeeld zijn tot `on-axis` zingen, d.w.z. recht in de microfoon moeten zingen op straffe van verlies van volume, basgeluid en klankkleur zodra je een beetje `off-axis` zeg maar scheef in de microfoon zingt….. om nog maar te zwijgen van de gevolgen van een paar centimeter verder weg bij de microfoon vandaan zingen….(`proximity`). Tsja, en een condensator mag weer graag ploppen wanneer je TE dicht met je mond bij het rooster zingt……  Kortom, hoe los je al die voors en tegens op ????  Wil je een iets gunstiger draaikolk in de portemonnaie dan van de Neumann, dan zou ik een AKG C535 EB ten zeerste overwegen als ik jou was. Je kunt ‘m helemaal `customizen` naar jouw stem…. Wordt gebruikt door James Taylor! Kan in studio en op de bühne, voor zowel zang als instrumenten (maar beter voor zang). Bij de Baxshop is ie heel betaalbaar…. Ik zou ‘m ook wel willen, maar nu na de Electro VoiceV RE20 is het geld eerst weer op… Het is een dynamische microfoon, maar klinkt als een condensator.
http://www.youtube.com/watch?v=_r9-19AtK9Y

http://www.youtube.com/watch?v=XzEPVHw6THc

http://www.gearslutz.com/board/reviews/673599-akg-535-eb.html

klik LEES MEER en lees 7 berichten over microfoons en zang.

7 reacties

  1. jon zegt:

    Een goede podiummicrofoon (2)
    Ja en voor wiens stem dan ook, blijft de volgende Sennheiser natuurlijk ook een topper: http://www.bax-shop.nl/condensator-microfoon/sennheiser-e-965-condensator-zang-studiomicrofoon/product-details.html De richtingskarakteristiek (vgl evt rondzingprobleem) kun je zelf instellen afhankelijk van de zangsituatie !
    Schaf ook geen ribbon microfoon aan gelet op jouw toepassingsdoelen…… bovendien: 1 x laten vallen op de vloer en hij is kaduuk … die bandplaatjes (ribbons) erin kunnen geen heftige schokken verdragen. Ik vermoed ook dat jouw stem er te `melig` van zal worden…..
    Een condensator differentieert en definieert heel goed hard/zacht, hoog/laag, emotie, kortom de hele dynamiek van de stem. Maar pas op: een goedkope condensator gaat rondzingen bij een lawaaiige band of zaal met mensen.
    Genoemde Sennheiser en AKG typen zijn bovendien heel all round toepasbaar en tijdloos. Andere AKG’s (behalve de C414 XL II die alleen in de studio kan) zou ik beslist niet doen, vanwege het articulatieprobleem van medeklinkers. Audio Technica stelt uiteindelijk toch ook altijd weer teleur is de discussielijn in forums….
    Wellicht ten overvloede, want de volgende heeft niet alleen een gepeperde prijs, maar is alleen voor in de studio natuurlijk al 50 jaar DE standaard voor zangers: http://www.thomann.de/nl/neumann_u87_studio_set_ni.htm?gclid=CPmf85vZ37sCFURc3godyVAABQ

  2. jon zegt:

    Een goede podiummicrofoon (3)
    Mocht je toch liever gaan voor een dynamische die alleen voor live optredens bedoeld is, dan zijn Shure en vooral Sennheiser toch de beste denk ik, BEHALVE…………. Een Zweeds merk dat in Amerika de hemel in wordt geprezen voor live male singers…… Milab! En dan de D-37, die vermoedelijk niet meer leverbaar is… heb met de Nederlandse importeur een e-mailwisseling lopende daarover….

    Wist je trouwens dat je iedere zowel bagger- als klasse- dynamische (maar ook ribbon mocht je die ooit aanschaffen) microfoon kunt omtoveren tot eentje die de kwaliteit van eentje van een paar duizend euro heeft?
    Simpel door tussen je microfoon en de microfoonkabel even de Triton Audio Fethead te klikken. Geeft een extra gain van +20 dB waardoor je stemgeluid ineens veel krachtiger de interface of versterker binnenkomt waardoor je de gainknop van de interface of amplifier zelf vrij laag kan houden en je geen hiss, hum, brom en god mag weten wat voor andere bijgeluiden meer hebt…. Klankkleur, dynamiek, alles komt zo’n dingetje ten goede…
    Men weet dit eigenlijk alleen in de States maar, vandaar dat ie ook bijna nergens in Europa te koop is… In Nederland wèl bij :
    http://www.waxflowers.nl/index.php/default/fethead.html/ Ik ga ‘m ook bestellen, want je leest er zóveel positiefs over en zag/hoorde er ook op YouTube van die geweldige dingen over….
    http://www.youtube.com/results?search_query=Triton+Audio+FetHead&sm=12

    In plaats van de Fethead kun je ook de Cloudlifter nemen, maar die is duurder …. Bij Thomann / Dtslnd te koop; volgens mij in Nederland niet. Ik vind de Cloudlifter zo’n raar blokje. http://www.thomann.de/nl/cloud_microphones_cloudlifter_cl_1_mic_activator.htm?gclid=CPrXzbuA4LsCFUcV3godbxoAIQ
    Wel even goed letten op je wel/geen phantom power nodig hebt!

  3. jon zegt:

    Een goede podiummicrofoon (4)
    Als je alleen maar een hele goeie bühne-microfoon wilt en niet aandurft op een multifunctionele condensator, dan zou je het ook goed bij een dynamische kunnen houden. Weliswaar is die Electro Voice RE20 die ik nu heb om praktische redenen dan af te raden; is ongeschikt voor handheld en is te zwaar daarvoor…. Alleen voor de bühnefunctie als dynamische microfoon (die behalve voor zang toch tevens voor instrumentale opnamen geschikt is, dan zou ik toch uitkomen bij de dynamische toppers van Sennheiser: de MD 431 (ja, je kunt het schuifje gelukkig met een schroevendraaier vastzetten) en als je echt nog een leuke bonus te versnoepen hebt: die prachtig vormgegeven de MD 441 U (de laatste is ook geschikt voor studiowerk).
    Maar nogmaals het gevaar met die dynamische microfoons is – zelfs bij de dure – dat je stem te dun blijft. Alhoewel ik moet zeggen dat je stem de laatste paar jaren wel een bepaalde `rijping` heeft ondergaan, een warmer timbre heeft gekregen, althans wanneer je gewoon op de natuurlijke manier zingt die bij je tenor hoort en past.
    Moet je trouwens nog altijd logopedie-oefeningen doen om de bluesschade te beteugelen ?

  4. jon zegt:

    Een goede podiummicrofoon: buizen? (5)
    Het nadeel van een buizenmicrofoon is dat je ‘m niet on stage kunt gebruiken, maar alleen maar in je home- of professionele studio, bijv om kwalitatief hoogstaande opnames te maken. Ik heb mijn Röde K2 buizenmicrofoon overigens weer verpatst; kon er een hele goeie prijs voor krijgen, dus wèg ermee; kan ik weer nieuwe audio horizonten verkennen…. Er wordt het beessie veel lof toegezwaaid en – toegegeven hij heeft bijna alles mee – maar per saldo vind ik ‘m te koeltjes en geen `body` hebben.
    Je lacht je ook dood tot wat voor omschrijvingen je op een gegeven moment komt wat betreft het beschrijven van de eigenschappen van microfoons…. Het lijken wel wijnproefcursussen……….

  5. jon zegt:

    Zingen, wanneer de jaartjes gaan tellen
    Ik ga nu op stap met een koffertje met een Sennheiser E865, Shure 87C en een Shure Beta 58 (voor noodgevallen nog een ouderwetse 58). De 87C gebruik ik altijd. Ik heb het geprobeerd met Sennheiser; die heeft wel veel output maar verliest definitie (bovendien kan hij, als je niet uitkijkt je versterker beschadigen, door het sterke signaal klapt die weleens in de beveiliging en moet je wachten totdat de beveiliging er weer af is).
    De Beta58 geef ik altijd aan gasten. De 87 is handig in gebruik, zeg maar een werkpaard; je kan er goed om heen zingen, op een halve meter ervan afzingen of met je kin tegen de cap aan (hij is gevoelig voor zang met de mond tegen de cap aan, gaat hij ook van stuk en is dan niet meer te repareren). Je moet er wel mee aan het werk, hij doet geen extra dingen; het is zo als het is.
    En daar schuilt een probleem in; mijn zang verliest aan kracht. Ik heb wel dynamiek, maar kracht zetten kan ik niet meer een hele avond. Ik moet ook alles goed losmaken en vooral op mijn houding letten (kin omhoog / hals uitstrekken, schouders neer, rechte rug, een beetje door de benen zakken om het geluid naar `de aarde` toe te bewegen).
    Verder spelen omgevingsfactoren ook nog een rol;
    de omgeving (bruin café, modern café, veel publiek / weinig, hoe dicht staat dat bij je, speel je op de korte of lange kant, waar kan de geluidversterking staan),
    de bandleden (hoe hard spelen die, hoe hebben ze hun geluid afgesteld – te zwaar / te schel) en
    de monitor (kan die op een goede oor-afstand van je op de vloer staan, kun je hem goed afregelen – hem voldoende volume meegeven zonder dat hij gaat genereren), met wie moet je hem delen.
    Je vroeg nog naar de kwaliteit van mijn stem. Ik ga niet naar logopedie of zangpedagogie. Ik ben niet zo zeer geïnteresseerd in mooi zingen. Ik probeer het lied in een verhaal over te brengen en de manier en daarbij wil vrij zijn in de interpretatie. Bovendien vind ik het fijn als mensen gaan dansen als ik ga zing.
    Ik doe wel de stemoefeningen, die op mijn site staan:
    http://www.jonmeyerjon.com/info/stem/
    Maar goed, het is allemaal heel relatief en optimale omstandigheden zijn zeldzaam. Maar genieten kun je altijd en dan moet je nooit hoge verwachtingen hebben. En als je ook nog ritme- en sologitaar speelt, heb je de handen vol en ben je al blij als er overtuiging is.

  6. jon zegt:

    Een goede podiummicrofoon (6)
    Ik heb de afgelopen weken meerdere tientallen zangmicrofoons (die zo mogelijk bij voorkeur eveneens voor instrumenten te gebruiken zijn) bestudeerd en alle info verzameld die er maar over te bemachtigen viel. Daar was eentje bij waar jij wellicht behoorlijk je voordeel mee kunt doen. Zoals je misschien weet hebben de EV handhelds een hele gunstige prijs-/kwaliteit verhouding.
    Het topmodel handheld dynamische microfoons van Electro Voice is de EV ND-967 en valt in de eerste plaats op door z’n eigenzinnige vormgeving. Hij heeft de hoogste `gain before feedback` van alle handheld microfoons die er überhaupt op de markt zijn, d.w.z. absoluut geen rondzingen in zeer luidruchtige etablissementen met veel kabaal schoppende instrumentalisten en/of vloermonitoren om je heen. Dit vanwege de supercardoïde microfoonkarakteristiek.
    Die `presence-knop` maakt bovendien dat je vlak op de microfoon kunt zingen als je dat wilt. Het lijkt bij de specificaties alsof het frequentiebereik wat beperkt is, maar dat is maar schijn; de hoge snerpende geluiden worden alleen weggehaald.
    De deskundigenrecensies zijn erg lovend, maar helaas kon ik geen goed audiovoorbeeld vinden op YouTube. (allemaal indirect via boxen, dus niet goed te beoordelen) Mijn inschatting is dat het laag goed wordt `opgetild` (Staat Electro Voice sowieso om bekend), waardoor je een mooi vol geluid krijgt en met deze microfoon snij je met je stem heel goed door de mix, zoals dat dan heet. Bij Baxshop is ie bespottelijk goedkoop http://www.bax-shop.nl/dynamische-microfoon/electro-voice-n/d-967-dynamische-zangmicrofoon/product-details.html

  7. jon zegt:

    Een goede podiummicrofoon (7)
    De EV ND967 kan je stem echt een boost geven, alhoewel het natuurlijk wèl een dynamische microfoon is, maar bij een Electro Voice hoef je dan beslist nog niet te schreeuwen om hoor- en verstaanbaar te zijn, zoals dat bij andere merken wèl vaak het geval is.
    Bijna alle Electro Voice microfoon hebben immers een giga gain. Over het algemeen ben je met een condensator microfoon bij afnemende stemkracht natuurlijk beter uit; een condensator tilt niet alleen volumes op, maar geeft ook aanzienlijk meer differentiatie tussen hoog, laag en midden frequenties. Door zaallawaai en heisa van de andere instrumenten en terugketsende vloermonitoren, is het natuurlijk wel heel belangrijk, dat je een microfoon kiest met een hele strakke richtingskarakteristiek, dus eentje die omgevingsgeluid fiks afwijst, m.a.w. zo mogelijk supercardioïde of hypercardioïde is.
    Dus dan zit je met de EV ND967 ook goed. Hoe strakker de richtingskarakteristiek, hoe rechter je op de microfoon moet zingen. Maar ook hier geldt weer: met een Electro Voice ben je meestal het beste uit, omdat dit merk het beste het zg “off-axis” zingen tolereert..(schuin in de microfoon zingen)

Reacties kunnen niet achtergelaten worden op dit moment.